Problemy z filtrem cząstek stałych DPF.

20170220_115941

Filtr w układzie wydechowy służący do gromadzenie i wypalania cząstek sadzy jest integralna częścią silnika naszego samochodu. Urządzenie to stosowane już ponad 15lat w samochodach, nie jest już wynalazkiem dołożonym do układu wydechowego lecz elementem przewidzianym w konstruowaniu silnika i jego sterowania. Z tego powodu silnik po jego osunięciu i ingerencji w program sterujący nigdy nie będzie pracował optymalnie a to  z powodu usunięcia informacji z czujników w układzie wydechowym które są wykorzystywane do optymalnego sterowania układem zasilania silnika. A i to dopiero początek, poruszając się takim pojazdem zatruwamy środowisko czasem można spotkać na ulicy dymiące kilkuletnie samochody których układ zasilania ” oszukany” źle pracuje i trują o wiele więcej niż diesle z początku zeszłego 10 lecia fabrycznie niewyposażone w DPF. Kolejny problem to znaczny spadek wartości samochodu, możliwość utraty dowodu rejestracyjnego, narażenie się na spore mandaty w przypadku kontroli w krajach takich jak między innymi Niemcy czy Austria.

Jak Zadbać o prawidłowe działanie filtra DPF?

–  Najważniejszą sprawa to prawidłowe serwisowanie pojazdu zgodnie z zaleceniami producenta a często zachodzi też potrzeba skrócenia przebiegów między przeglądowych.

– Samochody wyposażone w DPF  powinny być eksploatowane na dłuższych odcinkach a jeśli jeździmy krótko zachodzi potrzebna stosowania  środka Logic 184 obniżającego temperaturę spalania sadzy.

Gdy zaczyna się problem z filtrem?

W naszej firmie w łatwy sposób możemy zregenerować filtr często bez potrzeby jego wymontowania dzięki systemowi czyszczenia firmy TUNAP Opis pod adresem  http://www.czyszczenia.pl/oferta/czyszczenie-filtrow-dpf/

Jednak zanim zaczniemy czyszczenie należ przeprowadzić diagnostykę silnika gdyż jego zła kondycja przyczynia się do skrócenia żywotności filtra. Dysponujemy najnowszymi  testerami firmy Bosch -KTS  oraz Magneti Marelli – Asian aby móc diagnozować samochód niezależnie z jakiej części świata jest.

Dobry mechanik nie zaleci usunięcie filtra, choć przyznam że w niektórych pojazdach z początku produkcji tego wynalazku było to optymalne rozwiązanie z powodu niedopracowania systemu. Przyznam że sam jakieś 8 lat temu dokonałem takiej usługi jednak obecnie jest to w większości przypadków złe rozwiązanie które przynosi więcej szkód niż pożytku.

Zapraszam, u nas wiele ciekawych rozwiązań ułatwiających spokojną eksploatacje samochodu bez  niepotrzebnych kosztów, awarii i stresu.

inż. Zbigniew Topór

 

Wróć do porad